Skillnad mellan versioner av "Innehåll Programmering 2"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
 
Rad 40: Rad 40:
 
::[[Lektion_4_(Inbyggd)|3.5   Objektorienterad initiering]]
 
::[[Lektion_4_(Inbyggd)|3.5   Objektorienterad initiering]]
 
::[[Lektion_4_(Inbyggd)|3.6   Automatisk typkonvertering]]
 
::[[Lektion_4_(Inbyggd)|3.6   Automatisk typkonvertering]]
::[[Lektion_4_(Inbyggd)|3.7   Mer om flervägsval]]
+
::[[Lektion 6 (Inbyggd)|3.7   Mer om flervägsval]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.8   Misslyckad modularisering]]
+
::[[Lektion 6 (Inbyggd)|3.8   Misslyckad modularisering]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.9   Referenser]]
+
::[[Lektion 6 (Inbyggd 24)|3.9   Referenser]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.10   Parameteröverföringsmetoder]]
+
::[[Lektion 6 (Inbyggd 24)|3.10   Parameteröverföringsmetoder]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.11   In- och utparametrar]]
+
::[[Lektion 6 (Inbyggd 24)|3.11   In- och utparametrar]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|3.12   Överlagring av funktioner]]
+
::[[Lektion 8 (Inbyggd 24)|3.12   Överlagring av funktioner]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Löpande texten]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Löpande texten]]
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
 
::<b><span style="color:#931136">Prov 1 kap 1-3</span></b>
Rad 51: Rad 51:
 
<td>
 
<td>
 
[[Lektion 1 (Algoritmer)|<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Pekare</span></big>]]
 
[[Lektion 1 (Algoritmer)|<big><span style="color:blue">Kapitel 4 Pekare</span></big>]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.1 &nbsp; Vad är en pekare?]]
+
::[[Lektion 29 (C/Cpp 23)|6.1 &nbsp; Vad är en pekare?]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.2 &nbsp; Deklaration och initiering av en pekare]]
+
::[[Lektion 30 (C/Cpp 23)|6.2 &nbsp; Deklaration och initiering av en pekare]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.3 &nbsp; Adress- och värdeoperatorn]]
+
::[[Lektion 31 (C/Cpp 23)|6.3 &nbsp; Adress- och värdeoperatorn]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.4 &nbsp; Operatorn new]]
+
::[[Lektion 32 (C/Cpp 23)|6.4 &nbsp; Operatorn new]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.5 &nbsp; Pekare och array]]
+
::[[Lektion 33 (C/Cpp 23)|6.5 &nbsp; Pekare och array]]
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|6.6 &nbsp; Stränghantering med pekare]]
+
::[[Lektion 34 (C/Cpp 23)|6.6 &nbsp; Stränghantering med pekare]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Palindrom]]
 
::[[Lektion 1 (Algoritmer)|Projektuppgift Palindrom]]
 
[[Lektion 1 (Algoritmer)|<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Objektorienterad programmering</span></big>]]
 
[[Lektion 1 (Algoritmer)|<big><span style="color:blue">Kapitel 5 Objektorienterad programmering</span></big>]]

Nuvarande version från 28 oktober 2025 kl. 16.41

       Kursens presenation          Innehåll och struktur          Kursens planering          Centralt innehåll          Lektion 1      


Kapitel 1 Programmering och algoritmer

1.1   Programmeringens historia I
1.2   Olika paradigm inom programmering
1.3   Algoritmer och deras beskrivning
1.4   Pseudokod och flödesschema

Kapitel 2 Olika programmeringsmiljöer

2.1   Programmeringens historia II
2.2   Dev-C++, en open source IDE
2.3   Att bygga en egen IDE med en editor
2.4   Att köra program från kommandofönstret

Kapitel 3 Fortsättning med C++

3.1   Utskrift till en grafisk miljö i C++
3.2   Olika beteenden i olika miljöer
3.3   Unicode
3.4   Svenska tecken i olika miljöer
3.5   Objektorienterad initiering
3.6   Automatisk typkonvertering
3.7   Mer om flervägsval
3.8   Misslyckad modularisering
3.9   Referenser
3.10   Parameteröverföringsmetoder
3.11   In- och utparametrar
3.12   Överlagring av funktioner
Projektuppgift Löpande texten
Prov 1 kap 1-3

Kapitel 4 Pekare

6.1   Vad är en pekare?
6.2   Deklaration och initiering av en pekare
6.3   Adress- och värdeoperatorn
6.4   Operatorn new
6.5   Pekare och array
6.6   Stränghantering med pekare
Projektuppgift Palindrom

Kapitel 5 Objektorienterad programmering

4.1   Vad är objektorienterad programmering (OOP)?
4.2   Vägen till OOP
4.3   Inkapsling
4.4   Konstruktor
4.5   Accessmetoder
4.6   Klass som egendefinierad datatyp
4.7   Metoder i OOP
4.8   Komposition
4.9   Arv
4.10   Polymorfism
Projektuppgift Kaffeauomaten
Prov 2 kap 4-5





Kapitel 6 Logik för blivande programmerare

5.1   Logiska operatorer
5.2   Datatypen bool
5.3   NEGATION som logisk operator
5.4   Testa lösenord med logiska lagar

Kapitel 7 Fördjupning i C++ programmering

7.1   Array som parameter i funktioner
7.2   Sökning och sortering
7.3   Klasserna array och vector
7.4   2D arrays
7.5   2D array som parameter i funktioner
7.6   Rekursion
7.7   Templates
7.8   Dynamisk minnesallokering
7.9   Dynamisk filkryptering
Projektuppgift Collatz algoritmen - rekursiv
Prov 3 kap 6-7








Fig111.jpg



















Copyright © 2025 Lieta AB. All Rights Reserved.